Vijgen: superfood bij uitstek!
/ Categorieën: Gezond, Recepten

Vijgen: superfood bij uitstek!

September en oktober zijn dé vijgenmaanden. Vers of gedroogd – vijgen zijn niet alleen heerlijk zoet, maar ook nog eens ontzettend gezond. De vrucht is rijk aan vezels, barst van de vitamine B en Calcium en telt gemiddeld slechts 40 kcal. Wij zetten de gunstige effecten van vijgen op een rijtje. Dus doe er je voordeel mee en zet de vijg de komende weken zeker weten op het menu.

De vijg is een van de oudste vruchten die er zijn. We kennen de vijg al sinds het vijgenblad, waarmee Adam en Eva hun edele delen ooit bedekten. De vijg was de lievelingsvrucht van Cleopatra en de oude Grieken associeerde de vijg met liefde en vruchtbaarheid.

 

Delicatesse pur sang

Oorspronkelijk komt de vrucht uit de Westelijke Jordaanoever, maar tegenwoordig importeren we vijgen meestal uit Zuid-Europese landen. De rijpe vrucht is een delicatesse ‘au naturel’, dus eet ze met schil en al! De smaak is optimaal als ze gekoeld worden gegeten, besprenkeld met een beetje citroen- of limoensap. Combineer ze met een pittige kaas, een beetje parmaham en balsamicoazijn of beleg je pizza ermee. Of maak er compote van. Andere goede combinaties zijn: blauwe kaas, tijm, noten, zoete ui, honing, saffraan, mascarpone, feta, vanille, munt, basilicum, geitenkaas. Ook de bladeren kun je eten. Bereid in de bladeren van de vijgenboom vis of vlees op de barbecue of in de oven – het geeft een lichte kokossmaak af.

 

Vijgen als smaakmaker

Vijgen zijn niet alleen superlekker, ze zijn ook nog eens een goede vervanger voor suiker of snoep. Zowel de verse als de gedroogde variant, die je het hele jaar door kan krijgen, is een goed alternatief voor suiker. Voeg vijgen toe aan je muesli of gebruik ze als een gezonde vervanger voor snoep. Let wel een beetje op, want gedroogde vijgen bevatten meer suiker dan verse vijgen, dus eet ze met mate.

 

Bommetje vol vezels, vitaminen, mineralen

Vijgen zijn niet alleen overheerlijk én supergezond, ze hebben nog veel meer voordelen.

Zo is de vrucht bijzonder rijk aan vezels. Dit bevordert de spijsvertering en zou helpen bij constipatie, indigestie en maagpijn. Ook vitamine A, B, C en K komen voor in de vijg evenals de mineralen kalium, magnesium, zink, calcium, koper, mangaan en ijzer. Kalium is weer goed voor het verlagen van de bloeddruk en het calcium zorgt voor sterke botten. Er bestaat geen vrucht waar meer calcium in zit dan de vijg, dus heb je last van botontkalking, lekker veel eten dus!

Vitamine A is goed voor de huid, vitamine B zorgt voor een goede stofwisseling en vitamine C heeft een positief effect op de weerstand. Ook als je last hebt van keelpijn kunnen vijgen helpen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat bladeren van de vijgenboom kunnen goed zijn tegen diabetes. Ook polyfenolen zijn volop vertegenwoordigd in de vrucht, die weer een ontstekingsremmende werking op het lichaam hebben en bescherming kunnen bieden tegen kanker en hart- en vaatziektes. Kortom, waar een vijg al niet goed voor is…

 

Het perfecte seizoen

Het seizoen van vijgen loopt van augustus tot en met half november, maar ze zijn het lekkerst in september en oktober. Let bij het kopen op of ze een zachte schil hebben en donker van kleur zijn. Dan zijn ze rijp.

 

Bewaren

Rijpe vijgen zijn nog 1 à 2 dagen houdbaar in de koelkast. De rijpe vruchten zijn erg gevoelig voor schimmel. Als er bruine plekjes op de schil verschijnen, dan zijn er schimmelsporen in de vijg binnengedrongen. Binnen enkele uren worden de suikers omgezet in zuren en is de vijg oneetbaar.

Vorige artikel ZO VERWIJDER JE EENVOUDIG DE PITJES UIT EEN GRANAATAPPEL
Volgende artikel KOKEN OF STOMEN: WAT IS GEZONDER?
Beoordeel dit artikel:
Geen beoordeling

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.