MEAL PREPPEN: WAT IS HET EN HOE DOE IK HET?
/ Categorieën: Preptalk

MEAL PREPPEN: WAT IS HET EN HOE DOE IK HET?

De kids thuis lesgeven, werken, video calls, en ergens tussendoor ook nog gezond eten?! 😮 Bespaar tijd en bereid je snacks en lunch voor door te gaan 'meal preppen'.

Wat is 'meal preppen'?

De letterlijke vertaling van meal preppen is 'maaltijd voorbereiden'. Dit betekent dat je je maaltijd - of voor je kinderen - alvast voorbereidt voor een later moment op de dag of zelfs volgende dag. Op deze manier kun je de avond ervoor al je lunch, snacks en zelfs diner vast maken voor de volgende dag. Of je kookt in het weekend vast (deels) voor de komende week. Denk hierbij aan grote hoeveelheden rijst, groenten, maar ook pasta's, sauzen of zelfs soep. 


Het bakje op de foto is de MasterSeal to Go Snackbox 0,55L 

Waarom zou je meal preppen? 

Er zijn verschillende redenen waarom men hun maaltijden prept. We zetten de belangrijkste redenen voor je op een rijtje. 

1. Je bespaart tijd 
Waarschijnlijk ben je nu drukker dan normaal: kinderen lesgeven, vermaken, tussendoor (thuis)werken, de huishoudelijke taken - en dan moet je er ook nog voor zorgen dat je gezond en voldoende blijft eten. Door van tevoren alvast de lunch voor jezelf (en je gezin) te maken, hoef je het op de dag zelf alleen nog maar uit de koelkast te pakken en eventueel op te warmen.
 

2. Je eet gezonder
Wanneer je lunch en snacks al klaar staan, ben je minder geneigd om voor minder gezonde en snelle opties te gaan. Zeker als je een drukke baan hebt met weinig tijd of als je nu thuis zit - werkend - met kinderen, pak je wellicht sneller even een koekje of iets anders makkelijks tussendoor. Als je alles voor jezelf en je kinderen al klaar heb.. 

Nog een stapje verder gaan? Stel van tevoren een weekmenu samen. Zeker nu we minder naar de supermarkt gaan, is dit een goede optie. Gebruik vers voedsel dat je hebt gekocht, voor zoveel mogelijk gerechten in de week. Gebruik bijvoorbeeld een groot pak rundergehakt voor een chili con carne en de andere dag voor gevulde wraps of een ovenschotel. Zo heb je de hele week je dinner klaarstaan en hoef je ook de deur niet meer uit. 


Het bakje op de foto is de MasterSeal to Go Saladebox 1L


3. Minder verspilling 
Een ander belangrijk voordeel, is dat je minder eten en plastic verspilt. Jaarlijks  gooien we per persoon gemiddeld 34 kilo voedsel weg en wordt er nog teveel gebruik gemaakt van bijvoorbeeld boterhamzakjes. Verspilling tegengaan is essentieel voor een duurzame toekomst; voor mens én milieu. Tot slot, is het ook nog eens goed voor je portemonnee; wanneer je grotere porties koopt, is het vaak voordeliger. 

Hoe kan ik meal preppen?

Wellicht denk je nu "dit is handig!", maar weet je niet hoe en waar je moet beginnen. Het fijne aan meal preppen is, is dat iedereen het wel kan. Je hoeft namelijk niet heel veel extra te doen dan je gewend bent. Het enige verschil is, is dat je het op een ander moment doet en meer plant. Om je op weg te helpen, delen we tot slot nog een paar tips. 

Extra tips

  • Maak ovenschotels!
    Ovenschotels zijn perfect om van tevoren te maken én je kunt er eindeloos mee variëren. Wissel van groenten, vlees of basis (aardappels, pasta) en je hebt binnen no time verschillende voedzame en lekkere schotels.
    Tip: de MasterSeal Glass bakjes kunnen in de oven, dit scheelt ook nog eens vaat want je kunt ze - na goed afkoelen - direct invriezen. 
     
  • Gebruik je vriezer 
    Om plek in je koelkast te bewaren en verder vooruit te plannen, kun je gebruik maken je vriezer. Let wel op: laat het bereide eten goed afkoelen voordat je het in de vriezer doet! Ontdooi je bereide eten het liefst in de koelkast: dus haal het de middag of avond ervoor uit de vriezer. 
     
  • Gebruik de juiste bakjes 
    De juiste bakjes helpen je ook bij het meal preppen. Zorg dat ze lekvrij zijn en goed sluiten. En nog beter: dat ze in de vriezer en magnetron kunnen en vaatwasser bestendig zijn.
    Tip: bekijk vooral onze Tefal MasterSeal bakjes. 😉
     
  • Ideale snacks om te preppen
    Snoeptomaatjes, komkommertjes, mozzarella balletjes, noten, fruit.. Gezonde snacks die je makkelijk kan preppen.
    Tip: bekijk hier ons recept voor gezonde dadel-kokos balletjes! 


     
  • Maak van je lunch een feestje! 
    Om de prep-pret te vergroten kun je natuurlijk je broodjes of wraps extra lekker beleggen. Plakjes ei, komkommer, sla of gegrilde groenten doen het altijd goed. Let wel: belegde broodjes worden snel zompig; eet ze daarop als eerste op en bewaar je salade, rauwkost en fruit voor de latere trek. Kijk ook uit met bederfelijk beleg zoals filet americain en vis. Kies liever voor ham, kipfilet of kaas.
     
  • Inspiratie nodig voor recepten?
    Bekijk dan eens al onze recepten op tefal.nl/recepten of volg ons op Instagram @tefalnederland, waar we regelmatig gezonde, makkelijke én lekkere recepten delen.

Het bakje op de foto is de MasterSeal to Go Sandwichbox 0.85L

 

Vorige artikel Lekker, gezond én makkelijk: 5 tips voor het grillen van groenten
Volgende artikel ZELF EEN HIGH TEA VERZORGEN: ZO DOE JE DAT
Beoordeel dit artikel:
5.0

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.