KOKEN OF STOMEN: WAT IS GEZONDER?
/ Categorieën: Keukenpraat

KOKEN OF STOMEN: WAT IS GEZONDER?

Vraag jij je ook weleens af wat gezonder is: koken of stomen? Bij beide methoden blijven smaak, vitamines en mineralen goed behouden. Maar bij stomen alleen net ietsje meer. Hoeveel meer precies is niet exact te zeggen. Dit hangt onder andere af van het product, de bereidingstijd en de -temperatuur.

Koken en stomen zijn beide goede manieren om eten zoals groente, aardappelen, vis, rijst en bijvoorbeeld couscous klaar te maken. Eigenlijk geldt de regel: alles wat je kunt koken, kun je ook stomen. Maar waarom zou je je eten stomen? Het antwoord is eenvoudig. Als je groenten kookt in een pan met kokend water, dan gaan er zo’n 20 tot 50 procent van de vitamines en mineralen verloren. Hoe langer je de groenten kookt en hoe meer water je gebruikt, hoe meer vitamines je verliest. Bij stomen maak je eten gaar in de damp van kokend water, met als voordeel dat de smaak en vitamines en mineralen beter intact blijven dan als je het kookt. Groenten stomen is dus gezonder dan groenten koken.

 

Stoomuitrusting

Een stoomuitrusting bestaat uit twee delen: een onderstel voor water en een bovenstel met gaatjes in de bodem waarin je het eten legt. Stomen kan eigenlijk boven iedere pan. Wel belangrijk is dat je een hittebestendig vergiet hebt die je boven de pan kunt hangen en een deksel om de pan mee af te sluiten. Maar er bestaat ook zoiets als een stoompan - een pan die is uitgerust met een metalen, rieten of bamboe stoommandje -, een couscous pan of een elektrische stoomkoker.

Hierin bereid je heel gemakkelijk een heerlijke en gezonde 3-gangenmaaltijd voor het hele gezin. De Tefal VitaCuisine stoomkoker heeft namelijk 3 stoomschalen waar je vis, groenten en rijst of couscous tegelijkertijd in klaarmaakt. Met de warmhoud functie blijft je gerecht ook nog eens op temperatuur voor de laatkomers. Ook bevat deze handige keukentool een Vitamin+ functie, waardoor de natuurlijke smaak en vitamines van de ingrediënten extra goed bewaart blijven.

 

Stomen in een speciale stoomoven is ook mogelijk. Er zijn zelfs stoomovens die met hoge druk werken. Daarmee zijn producten gemiddeld in ongeveer een derde van de normale tijd klaar.

 

Stomen, zo doe je dat…

  1. Groente stoom je gaar boven een pan met water, bouillon of water met kruiden, of boven een stoofgerecht. Dat wordt bijvoorbeeld veel gedaan bij couscous. Of in een elektrische stoomkoker.
  2. Zorg er wel altijd voor dat in het onderste deel van de pan voldoende water of bouillon zit, belangrijk is dat het niet de groente raakt.
  3. Breng het water aan de kook. Plaats het bovenste deel met het eten erop, bijvoorbeeld in een vergiet, en sluit af met een deksel. Zodra er stoom onder het deksel vandaan komt, kan het vuur laag.
  4. Zet het vuur niet zo hoog dat de vlammen om de pan heen slaan. Juist de buitenkant van het vuur is het heetste, dus dan zou er energie verloren gaan.
  5. Bij stomen is het belangrijk dat het water blijft dampen. Dampt het niet, zet dan het vuur toch wat hoger.
  6. Maak je jus of saus? Met het overgebleven vocht (met al zijn vitamines en mineralen) dat na het stomen overblijft kun je jus of saus maken.
  7. De stoomtijd is doorgaans iets langer dan de kooktijd, denk aan 3 tot 5 minuten meer. De exacte tijd verschilt natuurlijk per groentesoort.

 

Toch liever koken? Dan zijn dit goede tips om meer vitamines en mineralen te behouden bij het koken:

  1. Snijd groente en aardappelen zo min mogelijk. Vitamines aan de binnenkant kunnen zo namelijk minder goed ontsnappen naar het kookwater.
  2. Gebruik niet zoveel water, een bodempje van 1 tot 2 cm is voldoende, en kook de groente niet langer dan nodig.
  3. Gebruik het kookvocht eventueel om jus of saus te maken.
Vorige artikel Vijgen: superfood bij uitstek!
Volgende artikel 3 X VEGETARISCH FRITUREN
Beoordeel dit artikel:
Geen beoordeling

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.