GRILLEN IS GEZOND: DIT IS HET VERSCHIL TUSSEN BAKKEN, BRADEN EN GRILLEN
/ Categorieën: Grillinspiratie

GRILLEN IS GEZOND: DIT IS HET VERSCHIL TUSSEN BAKKEN, BRADEN EN GRILLEN

Na de drukke feestdagen is het in januari tijd om te resetten. Gezond eten staat daarbij centraal. Kies daarom eens voor grillen in plaats van bakken of braden. Gegrild voedsel behoudt namelijk zijn smaak en voedingstoffen en je gebruikt weinig tot geen vet bij de bereiding. Een prima idee dus als je wat kilootjes kwijt wilt raken of gewoon even wat gezonder wilt eten. 

Een mooi stuk vlees, verse vis of groente van het seizoen? Probeer het eens te grillen. Niet alleensupergezond; gegrilde ingrediënten behouden ook beter hun smaak en voedingstoffen. En je hoeft niet te wachten tot de zomer voor een goede barbecue, want de Tefal OptiGrill Elite kan het hele jaar door worden gebruikt en is ideaal voor het bereiden van zowel vis, vlees en groenten. 

EEN LESJE KOKEN
Het verschil tussen bakken, braden en grillen zit 'm in de bereidingswijze. 

Bakken is het bereiden van vlees, aardappelen of een ander product in een open pan op hoog vuur in hete margarine, olie of (bak) boter.  

Braden doe je met vlees dat een langere tijd nodig heeft om gaar te worden. Eerst schroei je het vlees op hoog vuur in hete margarine of een vloeibaar bak- en braadproduct dicht, om het vervolgens op laag vuur in een afgesloten braadpan langzaam te laten garen. Dit kan zowel op het fornuis als in de oven. Een braadpan met een dikke bodem die de warmte goed verdeelt is het beste. 

Grillen is het op hoge temperatuur dichtschroeien en eventueel gaar maken van vlees, vis of groente. Gegrild eten krijgt hierdoor een volle, soms rokerige smaak. De warmte is afkomstig van een gloeiende grill in een oven, een hete contactgrill (de Tefal OptiGrill Elite bijvoorbeeld), een grillpan of een barbecue. 

DE VOORDELEN VAN GRILLEN
De hoge temperatuur bij het grillen zorgt ervoor dat het product snel dichtschroeit, waardoor er weinig vocht, vitamines en mineralen verloren gaan. Voedingstoffen blijven zo dus beter behouden. 

Een ander groot voordeel van grillen is dat je niet of nauwelijks boter of olie hoeft toe te voegen. Gebruik je een grillpan of een contactgrill, dan loopt overtollig vet ook nog eens weg tussen de ribbeltjes. Zo krijg je minder vet binnen dan wanneer je zou bakken in een gewone pan. Een prima idee dus als je wat kilootjes kwijt wilt raken of gewoon even wat minder vet wilt eten.

Wil je toch graag van die mooie grillstrepen of wil je iets meer kleur geven aan je gerecht? Smeer de ingrediënten die je wilt grillen dan even in met een klein beetje olie of een lichte marinade en die mooie strepen zijn zo gemaakt.

Behalve vlees en vis, kun je ook groenten en fruit grillen: het zorgt voor de nodige afwisseling op het menu. Dus leef je je uit op de groenten van dit seizoen, kies voor magere vleessoorten of geef je groenten de hoofdrol (groentespiezen van gegrilde groenten doen het bijvoorbeeld altijd goed), dan tover jij met de OptiGrill Elite in een mum van tijd een übergezonde maaltijd op tafel.  

TIPS VOOR HET BEHOUD VAN VITAMINES EN MINERALEN
Vitamines en mineralen blijven nog beter behouden als je bijvoorbeeld het vlees klein snijdt, dan is het namelijk sneller gaar en verliest zo minder voedingsstoffen. Groente en aardappelen daarentegen moet je juist zo min mogelijk snijden. Dikke plakken verliezen minder snel hun vocht waarin de vitamines en mineralen zitten.

Op zoek naar meer grillinspiratie? Vind de heerlijkste recepten op de grillinspiratiepagina van Tefal of via ons Instagram kanaan en kom meer te weten over de fijne OptiGrill Elite.

#ikgrillwatikwil #tefaloptogrillelite @Tefalnederland

 

 

Vorige artikel Heb je even? Dít kun je allemaal bereiden met de Tefal Optigrill Elite
Volgende artikel DIT ZIJN DE MEESTGESTELDE VRAGEN ÉN ANTWOORDEN OVER GRILLEN
Beoordeel dit artikel:
5.0

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.