DIT IS WAAROM JE VAKER POMPOEN ZOU MOETEN ETEN
/ Categorieën: Gezond

DIT IS WAAROM JE VAKER POMPOEN ZOU MOETEN ETEN

Als er iets is wat ons aan de herfst doet denken, is het wel de pompoen. Deze heerlijke, oranje groente is razend populair en staat dit seizoen regelmatig op de kaart in restaurants. Pompoen is niet alleen lekker, maar ook nog eens heel gezond. Dit is waarom pompoen zo’n superfood is…

Lekker vol

Pompoenen zitten boordevol vezels, waardoor je een vol en verzadigd gevoel krijgt. Het eten van vezels is belangrijk voor de stoelgang en om o.a. darmklachten te voorkomen.

 

Een sterk immuunsysteem

Pompoen is rijk aan vitamine A, C en bevat veel zink. Deze vitamines en mineralen zijn belangrijk voor een goede weerstand. Dus kan jouw immuunsysteem wel een winterboost gebruiken? Eet dan wat vaker pompoen deze maand.

 

Lekker slapen

Kom je de laatste tijd maar moeilijk in slaap? Probeer dan eens vaker pompoenpitten te eten. Deze bevatten namelijk tryptofaan, een stofje dat het slaaphormoon melatonine stimuleert. Een ander ingrediënt van pompoenzaden is tryptofaan.

 

Tip: Maak de pitten van de pompoen schoon. Besprenkel ze met zeezout, knoflookpoeder en olijfolie. Rooster ze op 200 graden tot ze goudbruin zijn en strooi ze vlak voor het serveren over de soep of salade voor een crunchy bite, of eet ze als gezonde snack tussendoor.

 

Pompoen maakt je slim

De zaden van de pompoen zijn ook rijk aan vetzuren die goed zijn voor je bloedvaten en hersenen.

 

Een lust voor het oog

Heb je het idee dat je wat minder scherp ziet de laatste tijd? Ga dan wat vaker kokkerellen met pompoen. Want de groente bevat net als wortels veel caroteen. En caroteen is goed voor je ogen. En ook de vitamine A en luteïne, een bioactieve stof die in pompoen zit, dragen bij aan een beter gezichtsvermogen. Daarnaast werkt luteïne ook als een UV-filter voor in het oog, waardoor je ogen beter beschermd worden tegen bepaalde (oog)ziektes wanneer je pompoen eet.

 

Fijne bijkomstigheid: Het caroteen in de pompoen werkt ook nog eens als antioxidant in de huid. Antioxidanten houden veroudering op afstand.

 

Verlaagt de bloeddruk

In pompoen zit ook veel kalium. Veel Nederlanders hebben een tekort aan dit mineraal, terwijl ze wel veel te veel van de tegenhanger natrium binnenkrijgen. Kalium kan de bloeddruk verlagen.

 

Bewaartip

De pompoen kun je het beste in zijn geheel bewaren op een koele plaats. Als de pompoen al gesneden is dan kun je hem het beste in een afgesloten bakje opbergen. De pompoen blijft zo lekker vers en is een week houdbaar. Let bij het kopen wel op dat de pompoen stevig is zonder zachte plekken.

 

Preptip

Maak van zondag je prepdag en lunch of dineer de hele week lekker gezond met een kop soep, wat brood en een salade. Zo kom je niet meer in de verleiding om te zwichten voor een ongezonde kantinehap of magnetron maaltijd uit de supermarkt. Ben je nog opzoek naar een lekker recept met pompoen? Probeer dan deze pompoensoep eens.

Vorige artikel KRUIDENMANIEREN: OVER DATUM OF NIET?
Volgende artikel WATER IS GEZOND
Beoordeel dit artikel:
Geen beoordeling

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.