DE RODE BIET
/ Categorieën: Foodfact

DE RODE BIET

De rode biet is heerlijk zoet, multi-inzetbaar, gezond en geeft elk gerecht kleur. Wij zijn fan!

Bieten bevatten erg veel voedingstoffen, antioxidanten, zijn rijk aan ijzer, vitamine C en mineralen. Ze ontgiften de lever, zuiveren het bloed en hebben op mensen met bloedarmoede een zeer gunstige uitwerking en kunnen het risico op hartklachten verkleinen. Kortom: zet de rode biet vaker op het menu.

Hoge bloeddruk

Sinds de Middeleeuwen worden bietjes vooral voorgeschreven bij ziektes die te maken hebben met het bloed, met de ingewanden en spijsvertering. Het drinken van een halve liter bietensap helpt goed tegen hoge bloeddruk en de effecten blijven 24 uur na het drinken meetbaar. Bieten zijn rijk aan nitraat, dat omgezet kan worden in stikstofmonoxide. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten verwijden en de bloeddruk daalt.

Ontgiften

Ooit gehoord van betalaïnen? Het zijn stofjes die de rode kleur geeft aan bieten en het lichaam ondersteunen bij ontstekingen en helpen het lichaam te ontgiften. Deze stoffen ondersteunen ook ontstekingsremmende mechanismen in het lichaam en bestrijden vrije radicalen. Hierdoor helpen ze ziekten in het algemeen te voorkomen.

Uithoudingsvermogen

De rode biet is net als spinazie en sla een nitraatrijke groente. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat nitraat een positief effect heeft op het uithoudingsvermogen. Het zorgt ervoor dat de bloedvaten zich verwijden, de bloeddruk daalt en je minder zuurstof gebruikt tijdens inspanning. Veel duursporters zweren daarom bij bietensap, omdat de sap een hoge concentratie nitraat bevat.

Mooie huid

Rode bieten zijn rijk aan vitamine A, B1, B2, B6 en C, calcium, natrium, magnesium en fosfor. Rode bieten bevatten ook veel ijzer, foliumzuur en antioxidanten. De antioxidanten hebben een positief effect op je huid en gaan huidveroudering tegen. Ijzer en foliumzuur bevorderen de productie van nieuwe cellen waardoor infecties, littekens en wondjes sneller en beter helen. Ook bevat de rode biet veel vitaminen en mineralen waardoor het lichaam wordt geheeld van binnenuit. Bietensap drinken schijnt zelfs te werken om acné te verminderen.

Nitraat

Nitraat is een stof die voorkomt in rode bieten, spinazie, sla en andijvie. De stof zelf is onschadelijk, maar omdat je lichaam deze stof kan omzetten in nitriet, werd tot voor kort aangeraden om niet vaker dan twee keer in de week nitraatrijke groenten te eten. Dit advies is achterhaald: je kunt zonder gevaar elke dag van deze groenten genieten.

DE KLEUR

Bietjes danken hun mooie rode kleurtje aan de kleurstof betanine. Deze kleurstof uit het knolgewas wordt ook gebruikt om andere producten zoals jam, ijs en sauzen rood te maken en gebruikt met het sap om bijvoorbeeld glazuur te kleuren. Het heet dan bietenrood of het staat als E162 op de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID

Rode bieten zijn familie van suiker- en voederbieten en bevatten veel natuurlijke suikers. Ze worden ook wel kroten of krootjes genoemd. In de winkel zijn ze het hele jaar te krijgen: in de zomer kleine zomerbietjes met loof en in de winter hun grote broer de winterbiet. Ook voorgekookt vind je ze vaak in het gekoelde groentesap of in pot.

MULTITALENT

De mogelijkheden met rode biet zijn eigenlijk oneindig. Je kan bietjes rauw eten in een salade, gepureerd in een bietensoep, of ‘gewoon’ eten als groente bij je aardappels en een stukje vlees of vis. Het is ook een uitstekende groenten om sap van te maken.

DE SMAAK

Bieten hebben een zoete, ietwat aardse smaak die uitstekend combineert met zure ingrediënten zoals augurken, zilveruitjes, kappertjes, appel en sinaasappel. Maar ook de uitgesproken smaken van balsamico, gember, granaatappel, of mierikswortel doen het goed, evenals hazelnoten, pijnboompitten of walnoten. Een prefecte smaakmaker door de linzen, quinoa of couscous, die goed combineert met bosui, geitenkaas, feta, blauwe kaas, citroen en munt.

BEREIDEN

Verse, rauwe bieten kun je het beste in de schil koken. Boen ze wel eerst grondig schoon onder koud stromend water. Zo behouden ze hun smaak en kleur. De kooktijd hangt af van de grootte, zomerbietjes zijn na 20-25 minuten gaar, maar winterbieten pas na circa 45 minuten. Als ze lang genoeg gekookt zijn, laat de schil gemakkelijk los. (Voor) gekookte bietjes hoef je alleen maar even op te warmen, maar zijn ook rauw in een salade lekker. Deze dieprode wortel kun je ook rauw eten en je kunt ze met een sapcentrifuge makkelijk verwerken tot sap. Lekker met een appel en een stukje gember erbij.

BEWAREN

Rauwe rode bieten kun je wel een paar weken bewaren in de groentela va de koelkast. Eenmaal gekookt zijn rode bieten twee dagen houdbaar, mits je ze in de koelkast bewaart.

RECEPT RODE BIET MET SINAASAPPEL EN ANANAS

Dit heb je nodig:

  • 1 gekookte rode biet
  • 1 sinaasappel
  • 200 gram ananas: dit kan verse ananas zijn maar ook een bakje met ananas dat al voorgesneden is.

Zo maak je het:

  1. Schil de sinaasappel.  
  2. Als je verse ananas hebt maak deze dan ook schoon.
  3. Blend de gekookte rode biet met de sinaasappel en de ananas in de blender.
Vorige artikel KOKEN MET KINDEREN DOE JE ZÓ
Volgende artikel DIT IS DE TRUC OM VAN KNOFLOOKVINGERS AF TE KOMEN
Beoordeel dit artikel:
4.5

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.