7 TIPS VOOR EEN GEZONDE BBQ
/ Categorieën: Keukenpraat

7 TIPS VOOR EEN GEZONDE BBQ

Het is volop zomer! En dat betekent lange zomeravonden, gezellig buiten zitten en de BBQ aan! Hoe dat er meestal uit ziet? De witte stokbroden met kruidenboter komen op tafel, veel vlees, vette sauzen en de kant-en-klare huzaren of aardappelsalade niet te vergeten. Niet echt de gezondste avonden. Maar BBQ’EN kan ook gezond! Lees snel deze 7 tips om een beetje gezonder te bbq-en!

1. GROENTE OP DE BBQ
Laat niet vlees, maar groenten te hoofdrol spelen bij de BBQ. De keuze is eindeloos en totaal niet saai. Durf te variëren, want groente grillen is super lekker! Dit kun je op verschillende manieren doen, rijg ze aan een spies of snijd veel groenten en doe ze in een grillbakje, besprenkel dit met een beetje olijfolie en wat zeezout en verse kruiden zoals bv rozemarijn of tijm en je hebt een heerlijk bijgerecht. Eigenlijk kun je allerlei groenten mixen. Enkele tips zijn: paprika, champignons, cherrytomaatjes, courgette, aubergine en ui. Zo ontstaat er een heerlijke ratatouille gegaard op de BBQ. Maar ook maiskolven zijn super lekker van de BBQ. Kook ze wel even voor, duurt het wel erg lang. Bestrooi ze met wat versgemalen peper en zeezout en serveer met zelfgemaakte kruidenboter. Gevulde portobello’s doen het ook altijd goed op de BBQ. Hol ze uit en vul ze met wat blauwe kaas, doe ze in aluminiumfolie en leg ze op de barbecue. Laat ze ongeveer 10 minuten liggen totdat ze klaar zijn, top af met wat peterselie bovenop en je hebt een heerlijk voorgerecht.

Tot slot: Probeer ook eens bieten te poffen en vergeet sowieso de aardappels niet. Overheerlijk met een kwarksausje.

Een aantal basisregels:

  1. Verpak stevige groenten zoals bieten, wortels en uien, maar ook aardappels, in aluminiumfolie om verbranding te voorkomen.
  2. Leg de groentepakketjes en aardappels tussen de gloeiende kolen en laat ze daar lekker poffen. Je kunt ze even voorkoken, dan zijn ze net iets sneller klaar en krijg je toch die lekkere gepofte smaak. Je kunt de pakketjes eventueel ook op het rooster leggen als je daar nog ruimte over hebt.
  3. Zorg wel dat je de pakketjes regelmatig even omkeert, zodat de groenten en de aardappels overal gelijkmatig garen.
  4. Om te kijken of de inhoud gaar is prik je even met een vork of een spies in de pakketjes. Voelt de inhoud zacht, dan is het gaar en kun je het opdienen.

2. KIES VOOR GEZOND VLEES OF VIS
Wil je toch wat vlees op de BBQ? Kies dan voor een goed stuk biologisch vlees en ga voor magere varianten, zoals kip, kalkoen of een stukje rundvlees. Deze zijn een stuk gezonder dan varkensvlees. Nog beter, ga voor een gezond stukje vis. Kruid een stukje witvis of koop een lekker stuk zalm en pak in met folie en grillen maar! Garnalen of gamba’s zijn natuurlijk ook altijd een hit.

3. ZELF MARINEREN
Kies voor mager vlees en vis en marineer het zelf, dit is niet alleen veel lekkerder maar ook nog eens veel gezonder. In kant-en-klare marinades zitten vaak veel zout en suikers. Dus om ervoor te zorgen dat je niet ongevraagd een hoop ongezonde voedingsstoffen binnenkrijgt is het heel makkelijk om vlees en vis zelf te marineren.

Marineer-tips
Maak bijvoorbeeld zelf een marinade van 2 el olijfolie, 2 tenen knoflook, een snufje peper, een snufje zout, 1 el citroensap en een 1 1/2 el rode wijn. Alleen wat olijfolie en versgemalen peper en zeezout is vaak ook al heel smaakvol. Daarnaast zijn vispakketjes (zalm, tonijn en witvis) altijd een hit en ook nog eens heel makkelijk te maken: doe de vis in folie en besprenkel met wat olijfolie, peper, zeezout, een schijfje citroen en soms wat verse kruiden zoals dille bijvoorbeeld. Eventueel kun je ook wat venkel, tomaat, wortel of een andere lekkere groente bij het pakketje in doen, samen met wat witten wijn. En garnalen garneer je enkel met wat olijfolie, knoflook en peterselie en rijg je op een spiesje.

4. FRUIT VAN DE BBQ

Een verse fruitsalade is de perfecte afsluiter van je BBQ. Je kunt je fruit natuurlijk koud eten, maar warm van de BBQ is het minstens zo lekker. Het fruit krijgt zo een gekarameliseerd smaakje. Dus prik wat ananas, perzik, abrikozen en meloen op een spies en laat ze kort garen op de BBQ. Gegrilde vijgen en pruimen smaken ook erg goed. De BBQ hoeft hiervoor niet meer heet te zijn. Fruit grillen op een smeulende BBQ gaat namelijk prima. Vergeet niet het rooster eerst even schoon te maken en het fruit een heel klein beetje in te smeren met olie.

5. ZELF SALADES MAKEN
Vervang kant en klare salades voor zelfgemaakte, gezonde salades. Echt niet veel werk en zoveel lekkerder. Zo maak je in een handomdraai een ouderwetse huzarensalade, een lekkere couscous salade met veel groente, feta en koriander of maak je een soortgelijke quinoa-variant.  Ook lekker voor erbij: een kikkererwtensalade, een frisse watermeloensalade met feta en munt of spiesjes met mozzarella, tomaat en basilicum.

6. ZELF SAUZEN EN DIPS MAKEN
Veel mensen realiseren het zich misschien niet, maar in kant en klaar sauzen zit vaak enorm veel suiker. Ons advies daarom: maak ook de sauzen zelf. Meng bijvoorbeeld wat Griekse yoghurt met een lente-uitje, citroensap en wat peper en zout, et voilà, je hebt een super frisse saus voor bij de gepofte aardappel of bij het vlees, in plaats van die vette knoflooksaus uit een potje. Het lijkt veel werk, maar sauzen zijn vaak in een handomdraai gemaakt. Helemaal met de Tefal-5-second-chopper. Want in een letterlijke handomdraai bereid je razendsnel de meest lekkere sauzen, smeersels en dips voor op tafel, zoals humus, groene pesto of guacamole. Bekijk snel deze lekkere recepten voor een originele pesto genovese. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van deze hakmolen? Lees dan het artikel over hoe je in een handomdraai een gezonde maaltijd op tafel tovert.

7. BBQ-EN ZONDER VLEES
Tot slot: denk ook aan je gasten die liever niet zoveel vlees eten of vegetariër zijn. Bovendien: bbq-en zonder vlees is de trend deze zomer, dus probeer eens een knolserderijsteak, een vegetarische spies of een bietenburger. In het kookboek Veggie Burgers van Nina Olsson staan de lekkerste vegetarische hamburgerrecepten. Geen zin om zelf in de keuken te staan? Tegenwoordig kun je ook super lekkere vegetarische burgers kopen in de supermarkt. Wat dacht je van een bietenburger van de BBQ, met uienringen, asperges, wat rucola en pompoen hummus? Lekker met een witte bakkersbol en aftoppen met wat kiemgroente. Zo maak jij zeker weten een goede indruk op je gasten die liever geen vlees eten.

 

 

Vorige artikel ZOMERS TAFELDEKKEN DOE JE ZO!
Volgende artikel DEZE KEUKENGADGETS WIL JE HEBBEN
Beoordeel dit artikel:
Geen beoordeling

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.