6 FEITEN EN FABELS OVER ZOUT
/ Categorieën: Foodfact

6 FEITEN EN FABELS OVER ZOUT

Zout: het is een heerlijke smaakmaker, maar we eten er te veel van en dat is niet goed voor de gezondheid. Zegt men. Zo zouden bepaalde zoutsoorten beter voor je zijn en zijn er theorieën over het compenseren van zoutverlies na bijvoorbeeld intensief sporten. Zes feiten en fabels uitgezocht.

TEVEEL ZOUT MAAKT DIK
Dat teveel zout eten dik maakt is een fabel. Zout op zichzelf veroorzaakt geen overgewicht. Maar let wel op met zout dat je binnen krijgt via bewerkte voeding: dat soort zout is minder gezond en wellicht een reden om je eetpatroon aan te passen. Zout zorgt in dat geval niet voor het overgewicht, maar het soort voeding en (fris)drank waar je voor kiest. Het consumeren van zout zorgt daarentegen wel voor een verhoogde bloeddruk waardoor de kans op hart- en vaatziekten en nierproblemen toeneemt. Tel daarbij op dat mensen met overgewicht vaak al een hogere bloeddruk hebben. Zij lopen door extra zoutinname nog meer kans op hart- en vaatziekten. Conclusie: zout maakt niet dik, maar eet het met mate.

DE DAGELIJKS AANBEVOLEN MAXIMUM 6 GRAM ZOUT PER DAG IS TEVEEL
In Nederland geldt de norm: max 6 gram zout per dag. Maar eigenlijk is dat al teveel. Zout is belangrijk voor de vochtbalans in het lichaam, de bloeddruk en voor een goede werking van spier- en zenuwcellen, maar in principe is het zout dat van nature in producten zit al voldoende om het lichaam goed te laten functioneren. Het zelf toevoegen van zout is dus nergens voor nodig; om gerechten op smaak te brengen kun je veel beter kruiden gebruiken. Het is dus een feit dat die 6 gram die we in Nederland aanhouden aan de ruime kant is. Let er dus op, het zou heel mooi zijn als de gemiddelde Nederlander iets bewuster met de inname van zout zou omgaan. Ben je uitgeschoten met het toevoegen van zout aan je maaltijd? Lees dan deze tips om je te zoute maaltijd te redden.

'GEZOND’ ZOUT IS NIET ERG
Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat zoutvarianten als Himalayazout, Keltisch zout, zwart zout en zeezout gezonder zijn dan normaal keukenzout. Helaas is dit een fabel. Het belangrijkste ingrediënt van deze zoutvarianten is natriumchloride (NaCl), dat is keukenzout. Te veel van deze zoutproducten is dus net zo schadelijk. Sommige zoutproducten benadrukken dat er mineralen en spoorelementen in zitten, zoals jodium, magnesium en calcium, maar de hoeveelheid van die stoffen is vaak te verwaarlozen en maken dit soort zout dus ook niet gezonder. Voor je lichaam maakt het gewoonweg niet uit waar het zout vandaan komt of hoe het is bewerkt.

NA INTENSIEF SPORTEN MOET JE HET ZOUTVERLIES COMPENSEREN
Ook dit is een fabel. Als je flink zweet, op een warme zomerdag of tijdens het sporten, verlies je dus zout. Want in zweet zit zout. Maar de hoeveelheid zout die je hiermee verliest, is verwaarloosbaar. Het is dus niet nodig om dit te compenseren met bijvoorbeeld soep of een andere zoute snack. Doordat praktisch iedereen (te) veel zout eet, hebben we allemaal een overschot. Flink zweten vermindert dat nauwelijks. Laat staan dat er een tekort zou ontstaan. Belangrijk is wel om het vocht dat je verliest aan te vullen, door voldoende te drinken. Ook het drinken van bijvoorbeeld bietensap voordat je gaat sporten is erg goed. Het verhoogt je prestatie en is goed tegen een hoge bloeddruk. Meer weten over de zonde werking van rode bieten? Klik dan hier.

ZOUT IS SLECHT VOOR DE GEZONDHEID
Feit. Te veel zout verhoogt namelijk je bloeddruk en kan je nieren beschadigen. En als je al nierschade hebt, ben je extra gevoelig voor te veel zout: je nierfunctie gaat daardoor sneller achteruit. Volgens de Nierstichting kan een verlaging van de zoutconsumptie tot maximaal 6 gram per dag kan naar schatting bijna 150.000 gevallen van chronische nierschade voorkomen over een periode van 10 jaar. Daarnaast voorkomt het bij 250 mensen nierfalen, waarbij dialyse of transplantatie nodig is. Dat blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek van het RIVM, uitgevoerd in opdracht van de Nierstichting.

OOK ALS JE GEEN ZOUT TOEVOEGT, KRIJGEN VEEL MENSEN NOG TEVEEL ZOUT BINNEN
85 procent van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen. De maximum aanbevolen hoeveelheid is 6 gram, terwijl het gemiddelde 9 gram zout per persoon is. 20 procent van het zout dat we binnenkrijgen, voegen we zelf toe tijdens het koken of op tafel bij het eten. De overige 80 procent van onze zoutinname krijgen we dus binnen via bewerkte voedingsmiddelen die je bijvoorbeeld in de supermarkt koopt. Conclusie: helaas is het dus waar dat de meeste mensen teveel zout binnen krijgen. 

TIPS OM MINDER ZOUT TE ETEN
De belangrijkste bronnen van zout in de Nederlandse voeding zijn brood, vleesproducten en kaas. Kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, soepen, sauzen en hartige snacks bevatten ook veel zout. Maar let op: zout zit niet alleen in producten waarbij het goed te proeven is of waarvan je het verwacht, maar ook in bijvoorbeeld roomijs, koekjes of gebak. Het is daarom belangrijk om de etiketten op de voedingsmiddel goed te lezen, zodat je weet hoeveel zout de producten die je koopt bevatten en je eventueel op zoek kunt gaan naar een gezondere variant. Het allerbeste is natuurlijk om je soepen en sauzen en andere zaken gewoon zelf te maken en met natuurlijke, onbewerkte ingrediënten te werken in de keuken. Maar met een drukke levensstijl schiet dat er nog weleens bij in. Maak het jezelf daarom iets makkelijker en zorg dat je de juiste tools in huis hebt. Bijvoorbeeld te 5 seconds-chopper van Tefal. Daarmee zet je in een handomdraai een verse en gezonde saus, soep, dip, babyhapje of zelfs een hele maaltijd op tafel. Niieuwsgierig geworden? Klik dan hier.

Er bestaan ook apps die je precies laten zien hoeveel zout er in elk product zit. Het Voedingscentrum heeft bijvoorbeeld de gratis Eetmeter ontwikkeld als website en als app. Daarmee zie je onder andere hoeveel zout je uit je eten binnenkrijgt en vul je in wat je zelf toevoegt.

Bronnen: Nierstichting, voedingscentrum.nl en gezondheidsnet.nl

Vorige artikel ZO CHECK JE OF EEN WATERMELOEN RIJP IS
Volgende artikel SLIMME TIPS VOOR EEN ONBEZORGDE STRANDDAG
Beoordeel dit artikel:
5.0

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.