3 SIMPELE MANIEREN OM MINDER VLEES TE ETEN
/ Categorieën: Keukenpraat

3 SIMPELE MANIEREN OM MINDER VLEES TE ETEN

Wil jij ook wat meer variatie in de keuken? Meer groenten eten? Of gewoon wat minder vlees eten? Wij geven je tips om minder vlees te eten.

Ben jij een fervent vleeseter, maar wil jij ook eens proberen wat te minderen en ben je op zoek naar wat meer variatie in je dagelijkse maaltijden? Bedenk dan goed hoe je dat wilt gaan doen en ontdek hoe lekker een vegetarische maaltijd kan zijn.

STAP 1: DOE HET OP JE EIGEN TEMPO
Jezelf een nieuw voedingspatroon aanleren kost tijd. Je moet je standaard eetpatroon doorbreken, en stiekem is dat best lastig. Doe het daarom gewoon op je eigen tempo. Één of twee dagen vega-dagen in de week is vaak al een hele stap.

STAP 2: GA OP ZOEK NAAR ALTERNATIEVEN
In vlees zitten broodnodige vitamines. Maar gelukkig zijn er voldoende plantaardige vervangers. Minder vlees eten is dus prima, mits je gevarieerd blijft eten. Zo kun je bijvoorbeeld extra noten, peulvruchten (dit zijn onder andere bonen, kikkererwten en linzen), kaas of eieren eten als vervanger. Of kies gewoon voor extra groenten bij het avondeten of daag jezelf uit en ga meer koken met granen en peulvruchten. Er zijn zoveel soorten. Ga aan de slag met zoete aardappel, pastinaak of knolselderij. Experimenteer met freekeh, farro of bulgur, en varieer met linzen, kikkererwten en zwarte bonen. Je zult verstelt staan van de smaken.

Liever toch wat makkelijks? Haal dan een lekkere veggie-burger bij de supermakrt. Het schap met vleesvervangers in de supermarkt is tegenwoordig heel divers en uitgebreid en de kwaliteit is enorm vooruitgegaan de afgelopen jaren. Zo zijn er fantastische vega(n) vleesvervangers op basis van soja, peulvruchten, groenten en granen die echt de moeite van het proberen waard zijn.

STAP 3: PLAN JE VEGA-DAG
Wil je wel, maar vind je het toch lastig om te verzinnen wat je dan moet maken? Maak het jezelf dan een beetje makkelijk en plan de dag waarop je bewust geen vlees eet. Probeer voor deze dag van tevoren alvast inspiratie op te doen in een kookboek of op het internet. Ga op zoek naar een paar lekkere vegetarische recepten en kies op de dagen dat je geen vlees wilt eten voor maaltijden waarin je het stukje vlees niet mist. Zo kun je bijvoorbeeld een risotto maken met asperges of een lekkere pasta met tomatensaus. Ook helpt het wanneer je alvast de boodschappen in huis haalt voor die dag. Zo hoef je niet last minute nog iets te verzinnen en kun je goed voorbereid aan je vega-dag beginnen.

Lees ook: Slim koken, plan je week.

 

 

Vorige artikel DEZE EETBARE BLOEMEN VROLIJKEN JE BORD OP
Volgende artikel TIPS VOOR EEN GESLAAGDE PICKNICK
Beoordeel dit artikel:
5.0

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.