12 leuke en gezonde weetjes over het witte goud
/ Categorieën: Foodfact

12 leuke en gezonde weetjes over het witte goud

Het aspergeseizoen is weer aangebroken. Tot en met juni kunnen we genieten van die overheerlijke Hollandse witte asperges. De sappige stengels horen bij ons culinair erfgoed en daarom is een beetje extra kennis van deze groente geen overbodige luxe. Een goed moment dus om twaalf weetjes over deze lekkernij – ook wel het witte goud of de Koningin der Groente genoemd - op een rij te zetten! Deze nationale trots brengt namelijk veel gezonde voordelen met zich mee.

Geneeskrachtig
Al in de oudheid, bij de Grieken, Romeinen en Chinezen werd asperge gezien als een geneeskrachtig kruid. De wetenschappelijke naam voor de groente is asparagus officinalis, wat ‘asperge uit de medicijnkamer van het klooster’ betekent. Met name door de stof asparagine die een gunstige uitwerking lijkt te hebben op een lage bloeddruk, hartkloppingen en leverkwalen.

Gezond
Asperges bevatten heel veel vitaminen die goed zijn voor je hele lichaam. Zowel voor de binnen- als de buitenkant. Zo verzorgen ze je huid en haar, en je krijgt er ook een beter immuunsysteem van. Zo bevatten asperges vooral vitamine E, een antioxidant die vet oplost. Ook spelen deze vitaminen een rol bij de aanmaak van bloedcellen en houden ze spier- en andere weefsels in stand. Maar de asperge doet meer voor je lichaam: door het aminozuur asparagine werkt het witte goud bloedzuiverend en vocht afdrijvend en zijn daarom goed voor de nieren en de blaas. Het kopje van de asperge is rijk aan B-vitaminen. Deze vitaminen zijn belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam. En tot slot bevatten asperges ook veel mineralen, zo zit de groente bijvoorbeeld vol met ijzer.

Goed voor de lijn
Asperges bevatten heel weinig calorieën en kun je daarom naar hartenlust eten. Per 100 gram bevatten ze 20 kcal en hooguit 0,2 gram vet. Het is met name de traditionele bereidingswijze met roombotersaus, gekookte eieren en ham die ervoor zorgen dat je een stuk meer calorieën en vet binnenkrijgt.

Eeuwen oud
De asperge wordt al 5000 jaar gegeten als groente. Er zijn sporen van aspergeconsumptie gevonden in een piramide in Egypte, gebouwd rond 2750 voor Christus. Maar ook in het Romeinse Rijk aten ze deze lekkernij. Via de Arabieren kwam de teelt in West-Europa terecht. In Nederland verbouwen we pas honderd jaar asperges.

Paars, groen of wit
De witte asperge is Nederlands trots. Nederland telt ruim 700 aspergetelers, die zich vooral in zuidoost Nederland bevinden.  Nederlandse asperges zijn uitsluitend in het aspergeseizoen ( begin april t/m 24 juni, red.) verkrijgbaar. Witte asperges groeien onder de grond. Omdat ze geen zonlicht krijgen, maken ze geen bladgroen aan. De bovengrondse plant, met houtige stengels en zijtakken, sterft af in de herfst, maar de ondergrondse delen overwinteren. De stengels vormen de witte asperges. Groene asperges groeien in zandgrond onder de zon van Spanje, Marokko, Chili en Argentinië en zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Als de stengels boven de grond groeien, verkleuren ze onder invloed van de zon naar groene of paarse asperges. De hoeveelheid vitaminen verschilt per aspergesoort. De groene en paarse asperges groeien boven de grond en bevatten daarom meer vitaminen dan de witte.

Let op: Het is mogelijk dat er half maart en begin juli ook asperges verkrijgbaar zijn, maar let dan goed op de afkomst omdat er dan ook meer buitenlandse asperges worden aangeboden.

Kwaliteit
De klasse en de kwaliteit van de asperge wordt voornamelijk bepaald door de dikte van de asperge. Klasse AA krijgen die asperges die tussen de 20 en 28 millimeter zijn. De asperge moet verder gaaf en recht zijn en mag geen bruine plekken hebben.

Mannetjes en vrouwtjes
Er zijn mannelijke en vrouwelijke asperges! De mannelijke zorgen voor de meeste opbrengst, dus die worden het meest gekweekt.

Groeispurt
Met warm weer kunnen asperges met gemak 10 centimeter per dag groeien. De langste asperge ooit gemeten was maar liefst 3,11 meter (!) lang.

Piepen
Wil je weten of je (dag) verse asperges te pakken hebt? Een verse asperge heeft een glanzende stengel en als je de stengels zachtjes tegen elkaar aanwrijft, hoor je een piepend geluid.  Check ook even of het kopje en de onderkant stevig zijn. Een handige tip is even met je nagel op de onderkant drukken; het snijvlak aan de onderzijde van de stengel mag niet ingedroogd zijn en je mag hem niet in kunnen drukken.

Geur
Veel mensen hebben last van een aparte urinegeur die vrijkomt na het eten van asperges. Deze zwavelachtige geur komt vrij door de manier waarop je lichaam het stofje asparaginezuur verwerkt: dit zuur wordt omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Niet iedereen ruikt dit. Om het te kunnen waarnemen is er een receptor in de neus nodig en die is erfelijk bepaald.

Bewaren
Asperges zijn dagvers het lekkerst, maar zijn in de koelkast ook prima 2 tot 3 dagen te bewaren. Witte asperges kun je het beste in een vochtige theedoek in de koelkast bewaren.

Groene en paarse asperges bewaar je het best in een open plastic zak in de koelkast, of als ’n boeketje in een pot met een laagje water en een plastic zakje over de punten. Zo blijven ze langer stevig. Zet het boeketje wel altijd even in de koelkast.

Wil je asperges langer bewaren? Dan kun je ze natuurlijk ook invriezen. Schil de asperges zorgvuldig, stop ze in een plastic diepvrieszakje en leg ze in de vriezer. Ingevroren zijn ze 4 tot 6 maanden houdbaar. Bij de bereiding hoef je ze niet eerst te ontdooien: doe de asperges direct in een pan met ruim kokend water.

Bereiden
Witte asperges worden natuurlijk traditioneel gegeten met een ham, hard gekookte eieren en een lekkere vette roombotersaus. Maar asperges kun je ook goed combineren met dragon, geroosterde amandelen, citroen, munt of gerookte rauwe ham. De uiteinden van groene asperges kun je afbreken. Als je een groene asperge buigt, breekt hij op het goede punt door. Je hoeft ze niet te schillen. De witte variant schil je tot aan de kopjes en je snijdt het houtige onderste eindje eraf.

Tip: Maak van de uiteinden aspergebouillon en gebruik die als basis voor aspergesoep of pastasaus.

Vorige artikel Een gezonde start van je dag met deze versbereide smoothies
Volgende artikel DE NIEUWSTE ONTBIJTTREND: HAVERMOUTCAPPUCCINO
Beoordeel dit artikel:
5.0

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.