Maak van je huishoudelijke taken een work-out
/ Categorieën: Keukenpraat

Maak van je huishoudelijke taken een work-out

Vandaag is het Blue Monday, de maandag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. De gezellige decembermaand is voorbij en goede voornemens zijn veelal mislukt. De volgende vakantie is nog lang niet in zicht en de dagen zijn donker, koud en nat…Eigenlijk kan iedereen wel een opkikker gebruiken. Maar houd de moed erin. Het is namelijk nooit te laat om te starten met gezond eten en leven. Dus zorg vandaag nog dat jij in topconditie komt.

Neem eens wat meer tijd voor jezelf, maak het huis gezellig en begin met food preppen. Verruil de avondjes bankhangen voor een fanatieke sportsessie of maak van het huishouden je work-out.

 

Maak van je huishoudelijke taken een work-out!

Vergeet de sportschool! Huishoudelijk werk is een geweldige manier om calorieën te verbranden. Maar zoals bij elke training, hoe meer moeite je doet, des te groter het resultaat. Poetsen, afstoffen, dweilen en vegen zijn met name handig om de armen mooi te houden. Buigen en strekken, bijvoorbeeld als je het bed opmaakt, de ramen sopt of de was doet, is goed voor het versterken van de dijen en het verbeteren van de flexibiliteit van je lichaam. En constant de trap op en af rennen, is een goede cardio training. Neem onderstaande tips ter hand en kom in shape voor je het weet…

 

  1. Breng de spullen die boven horen een voor een naar boven. Zo loop je wat vaker de trap op en neer.
  2. Plan je taken zo zodat je steeds de trap op en af moet rennen. Leeg bijvoorbeeld eerst de vaatwasser in de keuken, maak dan boven de bedden op, stofzuig vervolgens de woonkamer beneden, reinig dan de badkamer boven en ga zo maar door.
  3. Neem die stofzuiger ter hand, verhoog het tempo een beetje en je zult zien: binnen een paar minuten breekt het zweet je uit.
  4. Dweil je vloer eens op je handen en je knieën, met een emmer en spons. Dit is een echte calorie burner want je hele lichaam moet aan het werk.
  5. Zet de wasmand op de grond terwijl je strijkt. Op die manier moet je constant buigen en strekken om de kleren te pakken. Je kunt ook variëren door af en toe te hurken terwijl je een kledingstuk pakt.
  6. Start met food preppen en bereid in één keer een aantal maaltijden voor, voor de hele week. Van voedzame salades en gegrilde groenten, tot smoothies en sapjes bomvol vitamines. Zo geniet je van gezond eten en door het pellen, hakken, roeren, snijden en kloppen van de ingrediënten verbrandt je veel calorieën. En als je echt lekker wilt zweten, probeer dan eens zelf brood te maken. Deeg kneden is namelijk best hard werken.
  7. Sla de vaatwasser 3x per week over en maak de vaat met de hand schoon. Voeg een reeks squats toe terwijl je afdroogt en voilà weer een work-out gedaan.
  8. Spaar je lege flessen en oud papier op, zodat met wat gewicht richting vuilcontainer moet. Dat is goed voor de armspieren.
  9. Ga tuinieren! Wieden, oude bladeren uit de tuin harken, het trimmen van struiken en je terras aanvegen: stuk voor stuk inspannend en dus een uitstekend klusje voor spierversteviging en cardiovoordelen. Wil je graag nog wat extra calorieën verbranden? Maai dan wekelijks het gazon. Een lust voor het oog en je wordt lekker fit.
  10. Kortom: Kom in beweging! Motiveer jezelf met een lekker muziekje zet de volumeknop iets harder. Zo ga je vanzelf harder boenen en schrobben en je zult zien: binnen een paar weken boek jij verpletterende resultaten.

 

Calorieën teller

Activiteit Calorieën verbrand in 1 uur *

  • Lopen in een gematigd tempo: 287 calorieën
  • Stofzuigen: 193,7 calorieën
  • Afstoffen: 173,6 calorieën
  • Schilderen, DIY-projecten: 66 calorieën
  • Tuinieren, wieden: 287,8 calorieën
  • De vloer dweilen: 193,7 calorieën
  • Autowassen: 234 calorieën
  • Ramen lappen: 180,3 calorieën
  • Strijken: 113,1 calorieën
  • Behangen: 133,2 calorieën
  • Traplopen op en af, gematigd 516.3

* Deze waarden zijn gebaseerd op een vrouw van 37, 1,65 meter lang, 75 kilogram. Degenen die zwaarder zijn, zullen meer calorieën verbranden; mensen die minder wegen, zullen minder calorieën verbranden.

 

Vorige artikel DIT IS HET VERSCHIL TUSSEN KOFFIE, LATTE EN EEN MACCHIATO
Volgende artikel Zó pimp je je popcorn
Beoordeel dit artikel:
Geen beoordeling

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.