9 VITAMINEBOOSTERS
/ Categorieën: Gezond

9 VITAMINEBOOSTERS

Dat je voldoende groente en fruit moet eten om de nodige vitamines binnen te krijgen, dat weten we allemaal. Maar vooral in de winter kan ons lichaam wel een extra vitamine-injectie gebruiken. Deze 9 toppers steken er qua voedingswaarden met kop en schouders boven uit: Ze zitten bomvol vitaminen en mineralen, helpen je immuunsysteem op peil te houden en zorgen vaak ook nog eens voor zo'n jeugdig, glanzend huidje.

 

BLAUWE BESSEN

Blauwe bessen zijn zoet, voedzaam en bevatten weinig calorieën en behoren daarom tot een van de gezondste stukken fruit. Ze zitten tjokvol antioxidanten en vitamines. Bovendien zijn de bessen een bron van Vitamine K - en dat is goed voor je botten- , zitten ze vol vezels en boordevol vitamine E.

 

DADELS

Dadels zijn ook ware vitamineboosters en bovendien goed voor de lijn. Ze bevatten veel kalium wat helpt tegen een hoge bloeddruk. Daarnaast bevatten dadels verschillende mineralen die het immuunsysteem een boost geven. Bovendien kun je de kleine zoete vrucht met hartenlust eten als je aan de lijn doet. De combinatie van mineralen in dadels zouden je metabolisme helpen om suikers te verwerken zodat deze niet worden omgezet in vet.

 

KIWI’S

Kiwi’s zijn echte vitaminebommetjes. Een kiwi bevat meer vitamine C dan een sinaasappel en is rijk aan vitamine K. Daarnaast zitten ze ook nog eens vitamine B6, een vitamine die het  immuunsysteem ondersteunt. Daarom behoren kiwi’s tot de meest gezonde snacks die je weerstand verhogen.

 

SINAASSAPPEL

De sinaasappel staat natuurlijk bekend om zijn vitamine C-gehalte. Maar deze oranje blikvanger is ook een bron van foliumzuur, helpt bij wondgenezing, houdt je weerstand op peil en zorgt voor een zachte, stralende huid. Daarnaast bevat de sinaasappel veel mineralen, zoals kalium, die goed is voor de bloeddruk en calcium wat weer zorgt voor sterke botten en tanden. Als je één glaasje sinaasappelsap drinkt, krijg je al meer dan de dagelijkse hoeveelheid vitamine C binnen.

 

FRAMBOOS

Deze rode vrucht is een van de gezondste vitamineboosters die er is. De vrucht zit vol met vitamine C, antioxidanten, foliumzuur en bevat ook nog eens veel vezels. Maar de framboos heeft ook een geneeskrachtige stof in zich die in die hoeveelheden tot nu toe in geen enkel ander voedingsmiddel is gevonden. Zo kan de vrucht hooikoorts, eczeem en astma verlichten en stimuleren ze de doorbloeding.

 

PAPRIKA

Paprika zit bomvol vezels en voedingsstoffen en bevat maar weinig calorieën. De paprika is rijk aan vitamine C, B6 en foliumzuur. Naast de hoge concentratie vitamine C bevat paprika ook veel vitamine E, een zeer sterke antioxidant. Het beschermt levende weefsels tegen de schade die kan worden aangericht door zuurstof (oxidatie) en vrije radicalen. Daarnaast heeft vitamine E een beschermend effect op hart- en vaatziekten en alzheimer. Het gaat veroudering tegen, gaat infecties tegen en is belangrijk voor ons immuunsysteem.

Vooral de rode paprika is erg gezond. Hij is niet alleen zoeter, maar ook rijker aan vitamine C. Door een paar stukjes rauwe paprika te eten, heb je zo je dagelijkse portie binnen. Lekker als snack, met hummus als dipsaus, of door de sla. Vaker eten dus!

 

SPINAZIE

Spinazie is lekker en gezond omdat er een grote hoeveelheid vitamine K in zit, wat goed is voor je botten, maar de bladgroente bevat ook ijzer, foliumzuur en vezels. Lekker veel eten dus deze krachtpatser!

 

SPRUITJES

Spruitjes zijn een ware vitaminebooster, dus zet deze groene groente zeker af en toe op het menu in de winter. Deze groene vitaminebommetjes zijn rijk aan vitamine A, B1 en C, kalium, magnesium, foliumzuur, fosfor en vezels.

 

AVOCADO

Avocado is niet alleen heerlijk, maar ook erg gezond. Deze vruchten bevatten volop vitamine A, E, K, B1, B2 en B6 en koper.  Maar avocado zit ook bomvol vetten. Enkelvoudig onverzadigde vetten. En die zijn gezond en goed voor het cholesterolgehalte in je bloed.

Nog meer pluspunten: in een avocado zitten veel mineralen als kalium, magnesium, koper, foliumzuur en ijzer en ze bevatten veel vezels.

Vorige artikel VALENTIJN: EAT YOUR HEART OUT
Beoordeel dit artikel:
Geen beoordeling

Naam:
Email:
Onderwerp:
Bericht:
x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.