8 gouden tips voor beginnende foodpreppers
/ Categorieën: Keukenpraat

8 gouden tips voor beginnende foodpreppers

Trek? Check! Tefal MasterSeal bakjes? Check! Dan is het nu tijd voor je food prep plan, want zonder een goede voorbereiding valt er weinig te preppen. 

WAT VOOR EEN PREPPER BEN JIJ?

Allereerst is het goed om te weten dat er vele vormen van ‘meal prepping’ zijn. Ga je voor ontbijt, lunch, diner of een combinatie? Voor kant-en-klaar opwarmen, alleen voorsnijden of juist marineren? Ga na wat jouw behoefte is. Wanneer kom je tijd te kort en wanneer heb je juist tijd over.

EERST EVEN SUDDEREN

Denk rustig na over wat je wil eten, wanneer je de boodschappen doet en wanneer je daadwerkelijk gaat koken/preppen. Probeer niet alles in één dagdeel te doen, want reken maar dat je gefrustreerd raakt als je te midden van de pruttelende pannen dat ene cruciale ingrediënt vergeten bent en je alweer de deur uit moet voor je volgende afspraak.

WEET WAT JE EET

Maak een week- en/of dagplanning aan de hand van je prepbehoefte, voorraad en restjes die je nog hebt. Pas daarna stel je je boodschappenlijst samen.

EASY DOES IT

Begin niet met een ingenieus schema van verschillende soorten ontbijtjes, lunchsalades, -soepen én diverse avondmaaltijden. Geef jezelf de tijd om te wennen aan het plannen en preppen. Je krijgt er vanzelf handigheid in. Kies dus bijvoorbeeld eerst voor de lunch en bedenk vooraf hoe je je avondmaaltijden ombouwt tot een voedzame lunch later in de week.

D-DAY

Ervaren preppers leren ons dat zondag en woensdag ideale prepdagen zijn. Vaste dagen zijn fijn om een routine in te bouwen. Werk in het begin niet meer dan drie dagen vooruit om het overzichtelijk en leuk te houden.

EXPERIMENTEREN IS VOOR LATER

Gebruik in eerste instantie alleen je beproefde succesrecepten. Niets is demotiverender dan een vriezer vol smakeloze experimenten.

VERMIJD DE HEALTH KICK

Goede voornemens zijn prima. heus. Maar ga niet opeens alleen nog maar voor super, supergezond. Gegarandeerd dat je al gezonder gaat eten door het preppen zelf en je routine omgooien is al pittig genoeg. Hou het lekker, dan hou je het beter vol. 

RELAX!

Denk niet te moeilijk. Het is geen wedstrijd en het moet vooral tijd opleveren. Werkt het niet, probeer wat anders. En als het echt helemaal misgaat, is de pizza zo bezorgd. 

Vorige artikel 10 tips voor het invriezen van fruit
Volgende artikel Zo maak je de perfecte smoothie on-the-go
Beoordeel dit artikel:
5.0

x

Populair

Geen inhoud

Er is een fout opgetreden bij het laden van de inhoud.